یا رب شهدا ...
آيا نديدي كساني را كه (در مكه) به آنها گفته شد (فعلاً) دست از جهاد بداريد و نماز را برپا كنيد و زكات بپردازيد، (اما آنها از اين دستور ناراحت بودند) ولي هنگامي كه (در مدينه) فرمان جهاد به آنها داده شد جمعي از آنان از مردم ميترسيدند همانگونه كه از خدا ميترسند، بلكه بيشتر و گفتند پروردگارا چرا جهاد را بر ما مقرر داشتي ؟ چرا اين فرمان را كمي تاخير نينداختي ؟ به آنها بگو سرمايه زندگي دنيا ناچيز است و سراي آخرت براي كسي كه پرهيزكار باشد بهتر است و كوچكترين ستمي به شما نخواهد شد.
توضیح مطلب: ممکن است برخی، از روی نا آگاهی و نادانی، امام حسن (علیه السلام) را به خاطر صلح با معاویه سرزنش کنند امّا بر انسانهای فهیم، این نکته ی مهم، پوشیده نیست که هر امام در هر عصر، بنا بر مقتضیات آن دوران، بهترین گزینه را انتخاب می کرد و به آن عمل می نمود. مثلاً اگر امام حسن (ع)، جنگ با معاویه را – با همان یارانی که نداشتند!- ادامه می دادند، چیزی از شیعیان واقعی باقی نمی ماند تا اسلام به وسیله ی آنان حمایت شود.
علاوه بر آن، شروطی که امام حسن (ع)، برای معاویه گذاشتند و معاویه در ظاهر آنها را پذیرفت، دست ظالمانه ی او را رو کرد. (ن. ک. به مقایسه ی عصر حسنین)
اینها را گفتیم که بگوییم: همانهایی که امام حسن (ع) را برای صلح با معاویه سرزنش می کردند، امام حسین (ع) را در کارزار کربلا، رها کردند و با بهانه و بی بهانه، به دنبال نجات جانشان می گشتند. نمونه ی بارز این انسانها، مردمان کوفه بودند که ننگ پشت کردن به امام حسین (ع) تا پایان تاریخ بر پیشانی آنها مانده است.
امّا غیر از کوفیان، برخی از کسانی که در کاروان امام حسین (ع) تا کربلا ایشان را همراهی کردند، در شب عاشورا، ایشان را ترک کردند. در زمانی که امام حسین (ع) به همه ی آنان فرمود که در روز عاشورا، هیچ کس نجات پیدا نمی کند، برخی از تاریکی شب استفاده کردند و فرار را بر قرار ترجیح دادند.
امام حسین (ع) در شب عاشورا به یاران خویش فرمودند: «امّا بعد، من یارانی بهتر از شما سراغ ندارم و اهل بیتی برتر و نیکوتر از خاندان خود نمی شناسم. خداوند همه ی شما را به خاطر یاری من جزای خیر دهد! اینک سیاهی شب شما را فرا گرفته است، پس شب را شتر راهوار خود قرار دهید و هر یک از شما دست یکی از خانواده ی مرا بگیرد و در تاریکی شب پراکنده شوید و مرا با ایشان واگذارید زیرا با غیر از من کاری ندارند.» (2)
در پاسخ به چنین سخنی، برخی از یاران اینگونه وفاداری خود را اعلام کردند: «ای فرزند رسول خدا! سوگند به خدا دوست داشتم که هزار بار در راه تو کشته می شدم و زنده می گردیدم تا خداوند به سبب این جان نثاری، کشته شدن را از وجود نازنین تو و این برادران و فرزندان و خانواده جوانت دفع نماید.» (3)
تفسیر و تأویل آیه: امام صادق (ع)، در تفسیر آیه ی مذکور، فرمودند: بخش نخست آیه در صلح امام حسن (ع) است و بخش دوم آن درباره ی نبرد حسین بن علی (ع) و تمام مردم روی زمین که در رکاب آن حضرت می جنگیدند.» (4)
نکته ی قابل توجهی که امام باقر (ع) آن را بیان می دارند این است که سرنوشت حتمی یاران امام حسین (ع) در واقعه ی کربلا، شهادت بود. چرا که به غیر از شهادت مظلومانه و ریخته شدن خون امام حسین (ع) دست ظالمان رو نمی شد و بنای اسلام محکم نمی گشت. امام محمد باقر (ع) می فرمایند: «اگر تمام مردم روی زمین نیز در رکاب ایشان می جنگیدند، همگی کشته می شدند.» (5)
همچنین در جایی دیگر، امام صادق (ع)، در بیان تأویل بخشی از آیه، می فرمایند: «..."گفتند خداوندا چرا پیکار را بر ما واجب کردی" در مورد قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است که با یاری خداوند به پیروزی می انجامد. خداوند تعالی در جواب [این گروه] می فرماید: "ای پیامبر! بگو بهره مندی و برخورداری دنیوی اندک است و برای کسی که تقوا پیشه کند، سرای آخرت بهتر و برتر خواهد بود."» (6)
پی نوشت:
1. نساء: 77
2. سید بن طاووس، لهوف، نشر نبوغ، ص 127
3. همان، ص 129
4. شوشتری، شیخ جعفر، خصائص الحسینیه، نشر آرام دل، ص 371
5. تفسیر عیاشی، ج 1، ص 257- 258؛ به نقل از شوشتری، همان.
6. بحارالانوار: ج 44، صص 217 و 218؛ به نقل از همان کتاب.
____________________________________________________
صحنه های بسیار تاثیر گذار حذف شده شهادت حضرت ابالفضل عباس از سریال مختارنامه رو میتونید از لینک زیر دانلود کنید
توضیحات: مشخصات : نور پردازی با نرم افزار ویدیو استادیو مونتاژ با نرم افزار ویدیو استادیو نماهنگ های فلوت و نی استاد کسایی از سایت www.persianpersia.com نماهنگ فلوت ۲ استاد عماد رم روضه حاج آقا میر داماد از سایت راسخون مداحی حاج آقا کریمی